שקופים

החומרים השקופים הם חומרים מודרניים, אווריריים, המאפשרים לאור לחדור בקלות ולהפוך כל חלל לנעים יותר. מבחינה עיצובית הם ניטרליים ומזמינים במיוחד, בעיקר כשמדובר בפתחים ובדלתות


איך הופכים חלל למרווח ונעים? בעזרת שילוב של חומרים שקופים. האלמנטים השקופים הולכים להיכנס עוד ועוד לחללים הביתיים אחרי שהם נכנסו בסערה לחללים המסחריים. הטרנדים מתחילים בדרך כלל מהזירות המסחריות – מלונות בוטיק, מסעדות ומועדונים – ובהדרגה נוחתים בבתים. כך גם עם טרנד השקופים. שימוש בזכוכית ובחומרים שקופים אחרים (פלסטיק, פרספקס, טקסטיל שקוף) החל במלונות בוטיק טרנדיים, שם החליפו חלק מהקירות בדלתות ובמחיצות זכוכית כך שאפשר לראות את כל מה שקורה בחדר ובחדר הרחצה מכל זווית.

יש יתרונות רבים לשילוב חומרים שקופים בחלל. הזכוכית השקופה או השקופה-למחצה (זכוכית חלבית או זכוכית סבתא עם דוגמה עליה) מאפשרת לאור לחדור בקלות ולהעניק תחושה קלילה, מוארת, מרווחת וחווייתית. השקופים למיניהם הם חומרים שמחברים והופכים את האלמנטים בחלל לכמעט מרחפים.

את השקופים נראה השנה בדלתות, למשל דגמים רבים של דלתות רב-בריח לכניסה ולפנים משולבים בזכוכית במנעד שקיפויות; בכיסאות מסוגים שונים ובשולחנות אוכל וקפה; פרגודים ומחיצות; ויטרינות כולל כאלו של ארונות המטבח; מעקות; כיורים; גופי תאורה; וכמובן כלי בית וחפצי נוי – מצלחות ועד אגרטלים. בשנה האחרונה נכנסו גם חדרי עבודה הביתה ורבים מהם מחופים בקירות זכוכית כדי לאפשר קשר עין עם המתרחש ברחבי הבית וגם כדי להכניס אליהם אור.

בדלתות זכוכית פנים יש כמה יתרונות משמעותיים לחלל ולתחושה בו:

דלתות זכוכית בחדר הרחצה מוסיפות להרחבת החדר המרכזי ומטשטשות את ההפרדה.

מומלץ לשלב דלתות זכוכית בחללים קטנים, הן יוצרות אשליה ויזואלית גדולה יותר.

כדאי לשלב דלתות זכוכית (מלאות או חלקיות) בחדר בתוך חדר, למשל בין מטבח לבין חדר שירות, בין חדר אמבטיה לחדר שינה, בין חדר שינה לחדר ארונות, בין החלל המרכזי לחדר עבודה / מוזיקה וכך הלאה.

אדריכלית: לין לוטן צילום: עינת דקל. לצפייה בדלתות פנים עם שילוב זכוכית לחץ כאן

גם לבחירה בדלתות זכוכית חוץ יש יתרונות רבים בתרומה לבית:

דלתות חוץ שקופות או בשילוב זכוכית מכניסות אור הביתה. אפשר שהזכוכית תהיה מרומזת או בחלק קטן, למשל דלת רב-בריח דגם רז עם פתח למטה מאפשרת לאור לחדור וגם אפשר לראות מי מגיע…

דלתות חוץ עם פתח גדול לא רק מוסיפות אור הביתה אלא גם מאפשרות לבית להיראות גדול יותר ומכניסות מהחוץ פנימה (ירוק למשל).

אדריכלית: גלית סייג צילום: מאור מויאל. לצפייה בדגם עמית לחץ כאן

למה שקוף?

הפריטים השקופים מהווים ניגוד ליתר הפריטים בבית ומאזנים את כל החלל מבחינת מאסות וחומרים, זה נכון במיוחד לחדרים קטנים וחשוכים. הזכוכית ויתר החומרים השקופים מהווים ניגוד מופלא בין חומרים דומיננטיים בעלי נוכחות כמו בטון, עץ, אבן ומתכת. השקופים מאזנים אותם והופכים את כל השהייה בחלל לנעימה יותר עם משחק של אור וצל, שקוף ואטום, מסיבי וקליל וכך הלאה.

צילום: אייל טואג. לצפייה בדלתות פנים לחץ כאן

הוספה של דלת זכוכית פנים מעניקה אווירה כפרית בבית ומשרה סגנון כפרי – בוהו שיקי כך שגם דלת יכולה להיות חלק מהעיצוב הכולל.

כשמדובר בדלתות יש לשקיפות אלמנט פונקציונלי לצד אלמנט עיצובי: זהו פתח נוסף שדרכו חודר אור פנימה והופך את החוויה למזמינה יותר בהשוואה לשימוש בחומרים אטומים. שימוש בשקופים מתאים במיוחד לחללים קטנים אבל בכל חלל הם יוסיפו את הטאץ' העדכני והמודרני.

אדריכל: רז מלמד צילום: עמית גירון. לצפייה בגדם רז לחץ כאן

היתרון המובהק בשימוש בחומר שקוף הוא ההתאמה – זכוכית ושאר השקופים הם חומרים ניטרליים המשתלבים בהצלחה בכל סגנון עיצובי, מכפרי ועד תעשייתי מודרני. יש ממש תרבויות שלמות שאימצו את השקופים לחיקם, מהתרבות היפנית המשלבת מחיצות עם נייר אורז או זכוכית ועד לתרבות הנורדית שבה משלבים חומרים דקים ושקופים כדי להקליל את החללים במדינות חשוכות וקרות.
בשנת 2021 נראה שימוש הולך וגובר בחומרים השקופים בבתים, כמו גם בחללים אחרים, כחלק מתפיסת העיצוב המודרנית המשדרת פתיחות.